my followers

Friday 20 April 2012

kenapa mesti sayur??

bila kita bcakap pasal pemakanan yg sihat ja, kategori sayur ni mesti xtelepas drpd menjadi salah satu mknan sihat tu.. btol ke?? (erk !!sila betulkan kalo aku salah) tapi cmana pon aku caya la sedikit sebanyak mmg org akan menkategorikan sayur ni sbgai mknan yg sihat...
okeh skang ni kita tgok dlu apa definisi sayur... meh aku definisikan sendiri...
"sayur merupakan nama yang diberi kepada tumbuhan atau mana2 bhagian tumbuhan yg boleh dimakan oleh manusia.. sayur adalah sayur dan akan menjadi sayur selamanya... okeh melalut...


sayur ni mengikut pemahaman aku dan info yg ada lam google ni boleh dikategorikan kepada beberapa golongan/ kelompok/ jenis/ kumpulan watever lah... antaranya jenis daun, buah dan juga ubi... 



ok.. ni sayur or org kedah mcm aku pgey sayoq

okeh da cta serba sedikit pasal sayoq... n balik ke motif utama aku tetiba ja tulis pasal sayoq ni...
sbenarnya aku ni boleh dikategorikan sbagai seorang manusia yg anti sayoq... agak kasar ya gelaran itu tapi itulah hakikatnya...  aku mmg xsuka mkan sayoq walaupun diri menyedari tentang kebaikan syur2an..
tapi.. tapi.. tapi...
itu dulu....

sekarang ini sudah tidak lagi... perkataan anti sayur 2 sudah tidak relevan lagi digunakan utk aku..
aku sudah mula menjinakkan diri dengan sayur2an tapi sayuran yg selain sayuran hijaulah... cthnya lobak merah....
dan xlama lagi aku akan mencuba sedaya upaya utk menelan sayur2an hijau 2.... ini azam tengah tahun ini..
sebabnya muka dah terlampau teruk yg amat... jerawat di sana sini, parut jerawat di sana sini.. puas sudah aku mencuba pelbagai produk yg murah2 (yg mahal xmampu) tetapi masih tidak berkesan... okeh lupa.. mlam ni mood menggunakan ayat skma...

so, sbagai inisiatif/ langkah/ ikhtiar terakhir, sy gunakan cara manual iaitu bermula dari pemakanan.. rasanya kalau dr segi pemakanan kita jaga, xmustahil serba sedikit ia dapat membantu mengatasi masalah muka yg semakin merumitkan ini... 

apa2 pon saya hanya mampu berusaha dan bertawakal.. bukan nak menyegak ataw nak cantik atau nak melaram atau apa2 sja tapi bg saya penampilan diri perlu dijaga tapi bersederhana sahajalah kan :).. segala yg Allah S.W.T kurniakan ini perlu kita jaga dan hargai sebelum ianya ditarik balik (xboleh bygkan kalo kehilangan hidung suatu hari nanti)... xsemestinya org yg cantik mcm neelofa or norjuma n rakan seperjuangannya sahaja boleh bergaya atau melawa ataw mendapatkan kulit muka yg anjal sempurna (hik3) and so on sbb kita smua ada hak masing2 kan utk berhias tp sekadarnya sahaja ye.. bukankah Islam itu sgt suka akan keindahan :) 

oleh itu, hargailah sayur kita (tetiba).. okeh bye :)




No comments:

Post a Comment