my followers

Thursday 26 April 2012

belajarlah

semakin hari semakin bnyak aku tgok kawan2 aku yg ptus cinta.... puncanya??? dari rujukan beberapa sumber saya mendapati terdapat pelbagai faktor yang menjadi penyebab kepada gejala putus cinta dalam kalangan kawan2 saya sekarang ini.. malam ni masih dalam mood penulisan skema, ya... okeh continue... antara punca2 yg menyebabkan mereka putus cinta ialah :
a) kecurangan
b) kurang komitmen
c) sja dah cemuih (jemu laaa.. 2 pon xpham ka)
d) angkara fitnah dari pihak lain
e) berfikiran single itu simple.. huahauhua... oke ni aku xpasti


 seterusnya kita pergi kepada kesan2 daripada gejala putus cinta ni... antara kesan2nya ialah :

a) kurang selera makan (ada yg makin btmbah selera mkan)
b) teqiak(menangis) dari pagi ke malam n malam smpai ke pagi
c) rasa xbersemangat nak buat apa2 pon (kemurungan)
d) keputusan exam merosot
d) asa nak p cekik ja boypren yg da jadi ex 2.... okeh yg ni aku reka sndiri...    

n banyak lagi lah kesan2 dia 2....

okeh dalam penulisan ilmiah, sja2 tulis or any writing, if it had factor n d effect, it must have d solution way's right.. but 4 dis entry, i can't write 'bout d solution coz it's toooooo many solution dat we can take in oder to solve dis prob... n aku akui jugaklah aku pon xtaw apa solution utk kes ptus cinta ni. yg aku slalu tgok/ dengar org bg nasihat ialah bersabar, ada hikmah d sebalik smua ini, pas2 patah tumbuh hilang bganti and so on lah... okeh smua 2 mmg boleh dterima tapi........................................ bagi aku lah kan eh x... saya.. bagi saya lah kan, bak kata orang, smua ini terpulang kepada diri kita sendiri. kalau kita ajar diri kita utk terima hubungan kita dgn dia dah berakhir dan terima smua ni sebagai qada' dan qadar dariNya, insyaAllah semuanya akan beres... 

dan mesti ingat smua ni memerlukan masa ya.. memang mustahil kita boleh melupakan seseorang itu dalam masa sehari, dua hari cam2 melainkan orang tu xserius bercinta. mmg boleh lupa dlm msa yg singkat pon kan. ni aku cqita psai org yg sparuh nyawa mnangis bila ptus cinta keh. ops bukan aku.. 'saya'. insyaAllah berkat kesabaran kita n doa yg x putus2 kepada Allah, kita akan dapat rasakan satu kekuatan luar biasa yg Allah bagi ke kita. kita yg rsakan diri kita lemah n xmampu hadapi smua ni dengan mudah ja dapat lalui msa2 susah 2 dengan tenang dan istiqamah. apa yg penting, mengadulah padaNya. dia yg menjadi penjaga dan pemilik hati kita.. oleh itu, serahkan semuanya kepada Dia, ok :)

n 4 d lastly......

belajarlah utk kehilangan dia andai dia bukan jodoh kita..
belajarlah utk tabah andai dia pergi dari hidup kita..
belajarlah untuk menerima hakikat yang dia bukan milik kita
dan belajarlah untuk berhenti mencintai dia andai dia bukan untuk kita...

okeh chow cin cau.. ;)

merapu meraban anis aneesa
270412    0207am...                                             

2 comments:

  1. tudiaaaaaaaaaaaaaaa.. rumusan siap faktor n kesan........

    ReplyDelete